Obrazami zmysłowymi nazywam opisy fragmentów rzeczywistości odnoszące się do poszczególnych zmysłów, które to opisy mogą przywołać u osób słuchających wyobrażenia wielozmysłowe.
Spójrz na poniższą listę przykładowych obrazów zmysłowych. Poświęć im chwilę. Zwróć uwagę na to, co się w Tobie dzieje, kiedy o nich myślisz. Niektóre pewnie będą dla Ciebie zupełnie neutralne, ale być może część z nich przywoła jakieś odczucia lub wspomnienia.
Oto kilka przykładów obrazów zmysłowych:
- Zapach świeżo koszonej trawy
- Smak malin ze śmietaną
- Sęk w blacie stołu
- Szorstki kamień
- Dłoń zanurzona w morskiej wodzie
- Stukot kół jadącego pociągu
Czy przed Twoimi oczami wyświetlają się jakieś wyobrażenia? Czy obrazy te pobudzają pamięć innych zmysłów? Czy słyszysz jakieś dźwięki? Czujesz zapach, fakturę, smak, temperaturę? Czy któreś z tych obrazów wywołują w Tobie jakieś emocje? Czy łatwo je jednoznacznie określić słowami?
Tekst piosenki może być swego rodzaju włącznikiem emocji, który zamiast te uczucia nazywać po imieniu, po prostu je wywołuje odpowiednio dobranym obrazem zmysłowym.
Obrazy zmysłowe potrafią angażować, porywać. Prowadzą osoby słuchające w świat przeżyć i doznań, jednocześnie zaś pozwalają im zdecydować, co dla nich osobiście te przeżycia i doznania znaczą.
W swoich tekstach możesz z powodzeniem wykorzystać moc każdego zmysłu, a jeśli Twoje obrazy zmysłowe będą się mieścić w szeroko rozumianym uniwersalnym doświadczeniu, pozwolą Ci wywoływać w odbiorcach całe wachlarze emocjonalnych skojarzeń, odczuć i przeżyć.