twentyseventeen
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/html/wp-includes/functions.php on line 6121
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/html/wp-includes/functions.php:6121) in /var/www/html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1896
{"id":430,"date":"2025-01-20T18:55:02","date_gmt":"2025-01-20T18:55:02","guid":{"rendered":"https:\/\/piosenkopisanie.pl\/?p=430"},"modified":"2025-01-20T18:55:02","modified_gmt":"2025-01-20T18:55:02","slug":"po-co-stworzylam-termin-obrazy-zmyslowe-czyli-jak-malowac-slowami-obrazy-ktore-poruszaja-wszystkie-zmysly","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/piosenkopisanie.pl\/?p=430","title":{"rendered":"Po co stworzy\u0142am termin “obrazy zmys\u0142owe”, czyli jak malowa\u0107 s\u0142owami obrazy, kt\u00f3re poruszaj\u0105 wszystkie zmys\u0142y"},"content":{"rendered":"\nPisz\u0105c teksty piosenek, mamy do dyspozycji wiele narz\u0119dzi j\u0119zykowych, kt\u00f3re sprawiaj\u0105, \u017ce nasze teksty mog\u0105 trafi\u0107 nie tylko do umys\u0142\u00f3w, ale i do serc odbiorc\u00f3w. Najlepiej dzia\u0142aj\u0105 te, kt\u00f3re pomagaj\u0105 nam zaanga\u017cowa\u0107 ich emocjonalnie, a droga do zaanga\u017cowania cz\u0119sto prowadzi przez wyobra\u017ani\u0119 zmys\u0142ow\u0105.<\/p>\n\n\n\n
Odbieramy rzeczywisto\u015b\u0107 – t\u0119 zewn\u0119trzn\u0105 i t\u0119 wewn\u0119trzn\u0105 – wieloma zmys\u0142ami. Opr\u00f3cz pi\u0119ciu podstawowych, o kt\u00f3rych uczymy si\u0119 w szkole ju\u017c jako ma\u0142e dzieci, mamy jeszcze co najmniej kilka innych – na przyk\u0142ad zmys\u0142 r\u00f3wnowagi czy propriocepcji, inaczej zwany czuciem g\u0142\u0119bokim. Wed\u0142ug niekt\u00f3rych badaczy liczba naszych zmys\u0142\u00f3w jest zawrotna, bo si\u0119ga a\u017c 53 (https:\/\/www.sensorytrust.org.uk\/blog\/how-many-senses-do-we-have<\/a>). <\/p>\n\n\n\n Cz\u0119sto opowiadamy innym o obrazach, kt\u00f3re widzieli\u015bmy, wierz\u0105c, \u017ce dzi\u0119ki temu i oni oczami wyobra\u017ani zobacz\u0105 podobne. Co jednak ciekawe, w wyobra\u017ani naszych odbiorc\u00f3w powstaj\u0105 wtedy doznania wielozmys\u0142owe.<\/p>\n\n\n\n Je\u015bli opowiadam komu\u015b o tym, \u017ce rano obudzi\u0142o mnie mruczenie kota przy moim uchu, to przywodzi to nie tylko wyobra\u017cenie wizualne, jak ten kot wygl\u0105da, ale te\u017c d\u017awi\u0119kowe o tym, jak mog\u0142o brzmie\u0107 to mruczenie.<\/p>\n\n\n\n To dzia\u0142a w obie strony, bo je\u015bli opowiadam o zapachu pomara\u0144czy, to wyobra\u017ceniu tego\u017c zapachu towarzyszy\u0107 b\u0119dzie z regu\u0142y wyobra\u017cenie samej pomara\u0144czy – a nawet i dodatkowych odczu\u0107 z ni\u0105 zwi\u0105zanych, na przyk\u0142ad jej smaku, czy tego uczucia, kiedy sok cieknie nam po palcach.<\/p>\n\n\n\n Ten swoisty rodzaj mi\u0119dzyzmys\u0142owych wyobra\u017ce\u0144 i skojarze\u0144 jest niezwykle przydatny w piosence, bo pozwala nam za pomoc\u0105 kr\u00f3tkiego opisu jakiego\u015b konkretnego doznania zmys\u0142owego przenie\u015b\u0107 ca\u0142y wachlarz innych dozna\u0144 i obraz\u00f3w, b\u0142yskawicznie zbudowa\u0107 za jego pomoc\u0105 ca\u0142\u0105 barwn\u0105 opowie\u015b\u0107. Kiedy dysponujemy ograniczon\u0105 liczb\u0105 s\u0142\u00f3w, ale zale\u017cy nam na wywo\u0142aniu u odbiorc\u00f3w silnych skojarze\u0144 emocjonalnych, na tym, \u017ceby dotkn\u0105\u0107 ich prawdziwie i g\u0142\u0119boko, jest to bezcenne narz\u0119dzie. Dlatego taki rodzaj opisywania rzeczywisto\u015bci zas\u0142uguje na to, \u017ceby go jako\u015b nazwa\u0107 i m\u00f3c si\u0119 do niego jasno i \u0142atwo odnosi\u0107. Ja nazwa\u0142am go obrazami zmys\u0142owymi<\/strong>.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Pisz\u0105c teksty piosenek, mamy do dyspozycji wiele narz\u0119dzi j\u0119zykowych, kt\u00f3re sprawiaj\u0105, \u017ce nasze teksty mog\u0105 trafi\u0107 nie tylko do umys\u0142\u00f3w, ale i do serc odbiorc\u00f3w. Najlepiej dzia\u0142aj\u0105 te, kt\u00f3re pomagaj\u0105 nam zaanga\u017cowa\u0107 ich emocjonalnie, a droga do zaanga\u017cowania cz\u0119sto prowadzi przez wyobra\u017ani\u0119 zmys\u0142ow\u0105. Odbieramy rzeczywisto\u015b\u0107 – t\u0119 zewn\u0119trzn\u0105 i t\u0119 wewn\u0119trzn\u0105 – wieloma zmys\u0142ami. Opr\u00f3cz … <\/p>\nCz\u0119sto opisujemy \u015bwiat za pomoc\u0105 zmys\u0142u wzroku, staraj\u0105c si\u0119 przek\u0142ada\u0107 go na s\u0142owa. <\/h4>\n\n\n\n